سیر تحول سیاست خارجی آمریکا نسبت به افغانستان بر اساس نظریات ژئوپلتیک

خبرگزاری میزان – الکساندر فدولوف نماینده کشوری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد UNODC پیش از ظهر امروز چهارشنبه (۱۷ آذرماه) با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با دکتر خداییان دیدار و گفتوگو کرد. آقای دکتر شما موافق اوراق بودید یا با فشار شورای هماهنگی سران تن به انتشار اوراق دادید؟ رئیس کل بانک مرکزی می گوید این کار با فشار دولت انجام شد.

ما برنامه ریزی کردیم و در این برنامه ریزی، پایداری بدهی دولت یکی از مخالفتهایی که می شد این بود و ما مقاومت می کردیم و می گفتیم اینجا اینجور نیست که هر زمان من اراده کنم بدهی برای آینده ایجاد کنم، بلکه باید ملاحظات پیرامونی را نگاه کنیم. شما گزارش بانک مرکزی را ببینید، در سال 99 ما ماه هایی را داشتیم که بدهی دولت به بانک مرکزی کلا کاهش پیدا کرد.

من در اصلاحیه بودجه 95 متهم هستم که اوراق دولت را در بودجه بردم البته من نبردم و کمیسیون بودجه برده است ولی می گویند نماینده دولت که دژپسند بوده دفاع می کرده و قبول کرده است و این اتهامی است که می گویند از اوراق در بودجه استفاده کردم در صورتی که آنها می خواستند از اوراق برای تسویه بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک ها استفاده کنند.

و همینطور آینده فروشی هم نبود، برای اوراق آینده فروشی می گویند ولی برای خصوصی سازی آینده فروشی نبود. سی و خرده ای از اقتصاددانان اگر اشتباه نکنم 60 درصد پیش بینی کرده بودند، یکی از اقتصاددان های دیگر بالای 100 درصد پیش بینی کرده بود ولی من قائل به این بودم که ما با سازماندهی تامین مالی دولت به شدت می توانیم این را کاهش دهیم.

همین چالش های داخلی وخارجی سبب شد تا شعار تغییر اوباما مورد توجه قرار گیرد و وی با پشت سرگذاشتن رقبای خود در دو دوره متوالی به مقام ریاست جمهوری امریکا انتخاب شود، اما اکنون که اوبامادر هفته های پایانی دوران ریاست جمهوری خود بسر می برد بررسی عملکرد وی مبین یک نکته مهم است و آن اینکه دولت اوباما در طول هشت سال گذشته اصلی ترین راهبرد خاورمیانه ای خود را بر پایه دروی گزیدن از دخالت مستقیم، ائتلاف سازی و راه انداختن جنگ های نیابتی دنبال کرده است.

به این دلیل، علاوه بر آن که رسانههای دولتی در دیپلوماسی رسانهای ناکام هستند، در بعد سیاست داخلی نیز نتوانسته اند تا از افزایش شکاف میان مردم و دولت جلوگیری کنند. فرضیه اصلی ما آن است که رویکرد اوباما بر خلاف سیاست­های یک جانبه­گرایانه و نظامی بوش، توجه به هماهنگی با بازیگران منطقه­ای و بین­المللی در حل و فصل چالش­ها، اکراه به استفاده از نیروی نظامی مگر در شرایط منتهی به تهدید مستقیم، منافع حیاتی آمریکا و در نهایت مسئولیت­دهی بیشتر و مشارکت­دهی به متحدان منطقه­ای در مناقشات جاری است.

آنچه که من می گویم تامین مالی بودجه است و این اتفاقاتی است که بعدا افتاده است یا تصمیمی که دولت برای کمک به بنگاه های اقتصادی در شرایط کرونا گرفته است که وام با نرخ ترجیحی دهد که آنجا دولت نرخ سپرده را کاهش داده و بانک ها مشارکت کردند و تسهیلات تزریق شد.

ما با این روش ها سعی کردیم منابع دولت را تامین کنیم تا نیاز به استقراض از بانک مرکزی نباشد مثلا سود سهام دولت 117 درصد محقق شد یعنی معلوم است همکاران ما در خزانه پیگیری ویژه داشتند و واقعا با اختیاراتی که سازمان مالیاتی داشت توانستیم این را بگیریم.

به گزارش سایت طلا از پایگاه خبری معا فلسطین، مراسم سوگند سلام زواوی سفیر جدید فلسطین در ایران در مقر اقامت رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در امان پایتخت اردن انجام و در این مراسم مجدی الخالدی مشاور دیپلماتیک محمود عباس و رمزی خوری مدیر کل صندوق قومی فلسطین حضور داشتند.

2. آمریکا در چارچوب توافق با اسرائیل، پایان سال 2009 را بهعنوان ضربالاجل مسیر دیپلماتیک سازنده مشخص کرده بود و پس از سال 2009 با هرگونه ابتکار دیپلماتیک درباره موضوع هستهای ایران بهصورت «آگاهانه» مخالفت کرده است. پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا خیلی سریع از انزوا خارج شد و شوک ناشی از جنگ کره، این کشور را به سمت و سوی دیگری سوق داد.

وضع داخل صحن پارلمان به دنبال تنش بین نمایندگان جریان الصدر و چارچوب هماهنگی متشنج شد. از این 192 هزار میلیارد تومان، 52 هزار میلیارد تومان با کوشش ویژه همکاران ما بود بدون اینکه تنش اجتماعی ایجاد شود و این نکته خیلی مهم است.

مثلا همین کاری که ما سال 99 کردیم، سال 99 همین دغدغه وجود داشت و اگر شما ادبیات ماه های اول سال 99 را ورق بزنید می گفتند دولت مجبور می شود 120 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کند، بعضی ها فراتر رفته بودند و 200 هزار میلیارد تومان گفته بودند و عدد را همینجوری می گفتند. شما اینگونه فکر نکنید که در دنیا همه آدم هایی هستند که گوش به فرمان هستند، بعضی ها پیش بینی می کنند در اقتصاد پر ظرفیت ایران آغاز تا انتهای یک طرح سرمایه گذاری یکساله صورت نمی گیرد که بگوییم تحریم ترامپ است و دوره 3-4 ساله دارد و در این دوره ترامپ می رود یا سیاست ها عوض می شود، آن آمده و سبدش را گذاشته و از فایده های بی شمار تقدم زمانی استفاده می کند بنابراین ما طرح های مصوب زیادی داشتیم.

در همین حال، رویکرد آقای ترامپ – تشدید تحریمها – به اقتصاد ایران آسیب زد، اما نتوانست مانع توسعه هستهای ایران و سیاستهای منطقهای اش شود. در آن اصلاحیه به بودجه شیب پیدا کرد یعنی برای خرید مطالبات مربوط به گندم، مطالبات آموزش و پرورش و صدا و سیما تصدی پیدا کرد و آنجا استارت خورد اما ادعای دوم، بله من در تقدم و تاخر بین اوراق و خصوصی سازی، خصوصی سازی را مقدم بر فروش اوراق می دانستم یعنی می گفتم ما دارایی مازاد را بدهیم و دولت را کوچک کنیم، هم دولت کوچک می شود و هم تامین مالی برای دولت می شود یعنی یک تیر با دو نشان.

در سناریوی نخست، طرفین (اطار التنسیقی و جریان صدر) بر سر یک نخستوزیر به توافق میرسند. در چنین حالتی واضح است که ماموریتی بسیار دشوار روی دوششان سنگینی میکند. بر روی یکی از نوشته های نصب شده در شیشه عقب یک خودرو در بیروت نوشته شده است: “ای بمب مرا تعقیب نکن”.

این مساله به اندیشکدهها امکان میدهد تا با تامین کارشناسان و نیروی انسانی مورد نیاز دولتها، بر سیاستهای آنها اثر بگذارند. با حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر 2019 نشان داد شرکای آمریکا در منطقه تا چه حد آسیب پذیر هستند و این ضربه ریاض را متقاعد کرد که تنشها را کاهش دهد.

این مقاله میکوشد تا بر پایه نظریات معطوف بر ژئوپلتیک که نقش عوامل جغرافیایی را در سیاست مورد تاکید قرار میدهد، با روشی علّی، و تاریخی و توصیفی به بررسی دورههای مختلف سیاست خارجی آمریکا در برابر افغانستان بپردازد. برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز است، نظام جمهوری اسلامی سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبری معظم انقلاب اسلامی بر خود حرام میداند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ندارد.

برای فهم اینکه کدام اندیشکدهها بیشترین تاثیرگذاری را بر سیاست دولت ترامپ در قبال ایران داشتهاند، میتوان شاخصهای مختلفی را تعریف کرد و مبنای ارزیابی قرار داد. اینکاری که برای اولین بار وزارت اقتصاد خوشبختانه به اقتضای این شرایط انجام داد مانع شد این استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد.

اینکه قدرت و قوت وزارت اقتصاد بود که روی قانون ایستاد و گفت قانون باید اجرا شود، قانونی که بعدها در شورای هماهنگی و نهادهای عالی دیگر تایید شد و این کار باید انجام می شد. رئیس جمهور در روز سوم از دور چهارم سفرهای استانی خود به خراسان جنوبی برای حضور در جمع مردم درمیان صبح پنجشنبه وارد این شهر شد و مورد استقبال مردم شیعه و سنی این دیار قرار گرفت.

برخی افراد این جریان و دولتمردان سابق نه تنها معیشت بلکه سلامت مردم را هم به آمریکا و FATF گره زده بودند. ما دو عنوان داریم؛ یکی جلب سرمایه گذاری خارجی و یکی جذب سرمایه گذاری خارجی است که دو پروسه متفاوت هستند البته در طول هم هستند. برای تامین مالی برای اقتصاد چند دریچه را باز کردم؛ یکی بحث بازار سرمایه بود که از سال 86 روی این بحث مطالعاتی داشتم و قائل به این بودم در شرایطی که بودجه ما بخاطر بحث نفت به یک جای خاص رسیده، نظام بانکی ما بخاطر دارایی منجمد در یک موقعیت خاص قرار دارد باید یک کریدور سومی را باز کنیم که این کریدور سوم چیزی جز بازار سرمایه نبود.