پیلار عضو اندیشکده مطرح امریکایی بروکینگز نیز هست

لذا از هم اکنون باید نگران اردوغان بود. لذا من معتقدم که این فشار و سختگیری اخیر نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران باید از روی مناطق کردنشین غرب کشور و اقلیم کردستان برداشته شود، برای اینکه خطر و تهدید نظامی و امنیتی جدی در کردستان متوجه جمهوری اسلامی ایران نیست.

در این باره بررسی هزینههای اقتصادی و نظامی برای دولت اوباما هم مهم ارزیابی می شود . را داشته و دارد و هم خود قطر هم سعی دارد مشابه سیاستهایش در سالهای ابتدایی جنگ داخلی سوریه را در افغانستان تکرار کند.

پس چه تضمینی وجود دارد که همین ترکیه مشابه این اقدامات مذکور در سوریه را در قره باغ، آذربایجان و افغانستان علیه ایران دوباره تکرار نکند؟ بعد اردوغان شیاد همین مهاجران را وجه المصالحه و اهرم فشار برای باجخواهی از اروپا قرار میدهد که با روانه کردن آنها به مرز یونان پی گرفته می شود، بعد اردوغان با پول اروپا سیاست دیوارسازی در مرز ایران و سوریه را کلید می زند و با همین سیاست دیوارسازی به نام مقابله با تروریسم کُرد سبب می شود که ایران هم تحریک شود و اقداماتی علیه گروههای معارض کرد واقع در اقلیم کردستان عراق انجام دهد.

اینگونه که با برقراری روابط و مناسبات ایران و عربستان سعودی میتوانیم اهرم فشار جدی برای توازن بخشی در روابطمان با برخی از کشورهای دیگر مانند ترکیه داشته باشیم. یکی از اصول سیاست خارجی برگرفته از قانون اساسی، عدم تعهد در برابر قدرتهای سلطهگر و روابط صلحآمیز متقابل با دولتهای غیرمحارب است.

زاخاروا با اشاره به تشدید تنشها در مرزهای روسیه و اوکراین گفت: «اوضاع در این کشور همچنان رو به وخامت بوده که وضعیت خط تماس، درگیریها در دونباس را شامل میشود که در دو هفته اخیر هفت هزار مورد نقض آتشبس در آن ثبت شده است که پنج برابر بیشتر از دسامبر سال گذشته است».

چون قطر از سال ها پیش نخستین کشوری بود که دفتر سیاسی را به طالبان داد که سبب مشروعیت بخشیدن دیپلماتیک به گروه تروریسیتی و فراهم آوردن زمینه گفت وگو و مذاکره با آمریکا شد. به این ترتیب دو مانع نمادین اما جدی در روابط دو کشور از همان آغاز بهوجود آمد و پس از آن تقریبا بهمدت ۴۲ سال روابط ۲ کشور بهطور کامل قطع و در اوج تنش بود.

کرده ایم و به موازات آن تنش را با عربستان سعودی، امارات و بحرین افزایش دادیم و به دنبالش توجه کمتری به نقشه های موذیانه و شیادانه اردوغان و ترکیه در منطقه قرهباغ و قفقاز علیه ایران داشتیم. احداث خط لوله «نورداستریم2» که در سال های اخیر تنش زیادی میان آمریکا و آلمان ایجاد کرده، گاز روسیه را به آلمان می رساند و واشنگتن هشدار داده که عملی شدن این پروژه وابستگی اروپا به روسیه را افزایش می دهد.

همین ترکیه گروه های تروریستی در سوریه و عراق را علیه کردها و ایران ایجاد می کند، آنها را مسلح و تحریک می کند و به دنبالش شاهد آوارگی، ترور، قتل، جنایت و خونریزی در عراق و سوریه هستیم که موجب افزایش موج مهاجران به ترکیه می شود، بعد همین اردوغان سیاست ضد مهاجری را علیه مهاجران عراقی و سوریه عَلَم میکند که به حمله به جان، مال و ناموس مهاجران سوری در خاک ترکیه توسط ترک های ناسیونالیست افراطی می انجامد که طی هفته های اخیر اخبار آن پی در پی منتشر می شود.

بدون شک این امت بزرگ (ایران اسلامی) از زمانی که امام خمینی(ره) پرچم آزادسازی فلسطین و وحدت جهان اسلام را برافراشت، لاجرم بهای سنگینی را با خون فرزندان شهیدش پرداخت و بعد از آن جنگ ظالمانهای علیه جمهوری اسلامی ایران به راه افتاد که میلیونها شهید، مجروح و جانباز برجای گذاشت. اخیراً دیداری بین وزیر امور خارجه خودخوانده طالبان با سفیر ترکیه در افغانستان انجام شد که قرار است ترک ها برخی از پروژههای مد نظر طالبان را به سرانجام برسانند.

دلیلش واضح است. چون یک درصد جمعیت فعال سیاسی کرد هم تجزیه طلب نیستند. وی سپس شکاف هویتی در آمریکا را یاد آور شد و گفت: هم اکنون ۷۱ درصد آمریکایی ها در حال از دست دادن هویت خودشان هستند.

ظهور سریع دموکراسی آمریکایی همچنین بسیاری را فریب میدهد که فکر میکنند یک سیستم لیبرال میتواند در هر کجا شکوفا شود، و داشتن یک قاره وسیع با سهولت نسبی، مانع درک آمریکاییها از درگیری بین مردمان مختلف بر سر سرزمینهای دیگر میشود. اتفاقاً احیای مناسبات ایران و عربستان سعودی میتواند به توازن بخشی و نفوذ هر چه بیشتر و بهتر ایران در منطقه خاورمیانه کمک کند.

آیا احیای روابط ایران و عربستان سعودی توازن بخشی نفوذ منطقهای ایران در خاورمیانه را به هم نمی زند؟ اتفاقاً ایران میتواند با اهرم احیای مناسبات با عربستان سعودی به فکر تقابل با تحریکات و تحرکات ترکیه و اردوغان باشد. اینها علاوه بر آن است که یازده روز پیش محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در قامت اولین هیات دیپلماتیک به افغانستان سفر کرد و دیداری با طالبان داشت که سعی شد ذیل این سفر، مشروعیت بخشی به حکومت طالبانی در سطح منطقه و جهان داده شود.

سیاستهای تنظیمی، استخراجی، تولیدی، توزیعی، بازتوزیعی و داوری در حوزه اقتصاد تابع تصمیمات و سیاستهای عرصه سیاست و بهویژه دولت بهعنوان میانجیگر منافع نیروهای ملی و نیروهای فراملی است. نخستوزیر (عالیترین مقام در ساختار حکومتی عراق است که ریاست قوه مجریه و فرماندهی کل نیروهای مسلح را در اختیار دارد. تهران – ایرنا – ‘ایهود باراك’ نخست وزیر و وزیر دفاع پیشین رژیم صهیونیستی گفته است كه هر بار پیشنهاد هر گونه حمله به سایتهای اتمی ایران در كابینه اسرائیل مطرح میشد، نظامیان برجسته به دلیل نگرانی از عواقب سهمگین این اقدام با این امر مخالفت میكردند.

به هر حال قطر مهمترین و یکی از مهمترین حامیان مالی و تسلیحاتی و نظامی داعش و جبهه النصره در سوریه بود که جنایت های بیشماری را رقم زد. به گزارش ایسنا، روزنامه شرق در ادامه نوشت: «پیروز این انتخابات، حجتالاسلام حسن روحانی بود. البته در کنار اینها به نظر میرسید دولت نیز خود انگیزه کافی را ندارد و انگیزه کار کردن در بخشهای مختلف دولت از بین رفته بود.

اینها در حقیقت ظرایف مهندسی رقابت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که باید با هوشمندی و دقت عمل در دستور کار قرار گیرد. یعنی سعی شود با استفاده از مسیر ارتقای مناسبات با ترکیه به فکر توازن بخشی در روابطمان با عربستان سعودی باشیم.

در صورتی که بهترین راه حل آن است که جمهوری اسلامی ایران یک توازن بخشی دو سویه را پی بگیرد. چون اردوغان همیشه شیاد و قطر همیشه شیادتر است. مطمئن باشید اگر خطر قطر بیشتر از اردوغان نباشد کمتر از آن نیست. پس آیا می توان مشابه همین خطر در خصوص اردوغان و ترکیه را برای قطر و آل ثانی ها برشمرد؟